פיזיותרפיה לכתף קפואה

יצירת קשר
ניווט

מהי כתף קפואה / Frozen Shoulder?

כתף קפואה המוכרת גם בשמות Frozen Shoulder  או Adhesive Capsulitis זוהי בעיה שכיחה בכתף הכוללת ירידה מתמשכת בטווח התנועה והגמישות במפרק הכתף וכוללת כאב ניכר, הגבלה תפקודית המתפתחת בהדרגה. הסיבה לכך נובעת משינויים דלקתיים שחלים ברקמת החיבור של מעטפת מפרק הכתף וגורמים לה להתעבות ולהתהדק סביב עצם הזרוע, תוך צמצום חלל המפרק וירידה בנוזל המפרקי בתוכו.

פיזיותרפיה לכתף קפואה

בשנת 1934 ארנסט אמורי קומדן שהיה מנתח כתף תיאר את תופעת הכתף הקפואה כמצב שכיח של התחלת כאב איטי המופיע ליד שרירי הדלתואיד של הכתף, חוסר יכולת לישון על צד הכתף. כאב והגבלה בתנועות הרמת הזרוע ותנועת סיבוב חיצוני של היד, למרות צילום הדמיה תקין.

מהם 3 השלבים להתפתחות כתף קפואה?

בדרך כלל מדובר על 3 שלבים של התפתחות ושינויים במרפק הכתף עם חפיפה ביניהם, החל מכאב בכתף, נוקשות ועד לשלב הנקרא הפשרה (‘מהמצב ה’קפוא’).

  1. שלב ראשון בהתפתחות כתף קפואה מאופיין בכאב באזור הכתף. נמשך בין 2-9 חודשים.
    שלב זה מתחיל בדרך כלל בהדרגה, ללא גורם ברור ונמשך כמספר חודשים. הכאב בכתף יכול לערב תלונות של הקרנה לשכמה, לצוואר ולזרוע. הכאב מוחמר עם הנעה של הכתף כנגד התנגדות ושכיבה על הצד בלילה או במנוחה. הכאב בכתף משבש את איכות החיים, מוגדר כחזק וגורם לסבל ומוגבלות. בשלב זה טווח ההנעה הפסיבי (הרמת היד בעזרה חיצונית) נותר שמור ולכן לעיתים מקשה על האבחנה הקלינית של כתף קפואה. הטווח תנועה האקטיבי (עצמאי) מתחיל להיות מוגבל בשל כאב.
  2. שלב שני בהתפתחות כתף קפואה מאופיין בנוקשות באזור הכתף. נמשך בין 4-12 חודשים.
    בשלב השני השינויים הדלקתיים במעטפת מפרק הכתף גורמים לעיבוי והצטלקות וירידה במרווח המפרקי. בתחילה יש הגבלה מבנית בתנועות הכתף. כולל כאב כרוני בכתף, בשכמה ובזרוע בעוצמה גבוהה וירידה בטווח תנועות הכתף הפסיבי והאקטיבי. תנועות הרמת היד לפנים ולצד, סיבוב הזרוע פנימה והחוצה מוגבלות באופן ניכר. שלב זה גורם לאנשים החווים מוגבלות זו תסכול וחרדה.לקראת סיום השלב השני בהתפתחות כתף קפואה, התהליכים הדלקתיים הפנימיים שוככים, הכאב פוחת אך הנוקשות וההגבלה בטווח נותרים. יש הטבה במנוחה ובשינה ובחלק מהתפקוד.
  3. ההפשרה הנה השלב שלישי בהתפתחות כתף קפואה. שלב זה נמשך בין 5-24 חודשים.
    בשלב השלישי בתהליך הכתף הקפואה, חל שיפור הדרגתי בטווחי התנועה וחזרה לתפקוד. חל שיפור משמעותי ביכולת השיקום של הכתף במטרה לחזור לתפקוד התקין. לעיתים נותרת מגבלה קלה בהנעה שאינה מורגשת ביום יום (כמו הרמת יד לסוף טווח תנועת הכתף).לרוב מדובר על תהליך שאורך בין שנה ל3 שנים. אולם זוהי מסגרת זמן מוכרת ומוערכת ויש אנשים שיכולים עדיין לחוות סימפטומים אחרי 6 שנים.

מה השכיחות של כתף קפואה באוכלוסייה?

  1. שכיחות כללית של כתף קפואה מוערכת בין 2-5% באוכלוסייה הכללית
  2. היארעות כתף קפואה מוערכת כ2.4 ל100,000 אנשים כל שנה
  3. לרוב התפתחות כתף קפואה אופיינית בגילאי 40-60
  4. כתף קפואה נפוצה יותר בנשים מגברים
  5. שכיחותה של כתף קפואה עולה ב20% למטופלים עם סכרת
  6. במרבית המקרים מופיע כתף קפואה בצד אחד אך ידוע על הופעת כתף קפואה בשני הצדדים
  7. מטופלים שסבלו מכתף קפואה בצד אחד בעלי סיכון מוגבר ללקות בכתף קפואה בצד הנגדי
  8. אירוע חבלתי או עומס בעצימות גבוהה יכול להשפיע על התפתחות כתף קפואה
  9. מקור ההופעה של כתף קפואה אינו מובן במלואו

כיצד מאבחנים כתף קפואה?

האבחנה של כתף קפואה הינה אבחנה קלינית המתבצעת על ידי אורתופד. האבחון כולל בעיקרו שילוב של בדיקה פיזיקאלית, כמו גם סקירת ההיסטוריה הרפואית של המטופל. האבחנה הרפואית מתבססת על הדיווח על עוצמת והופעת הכאב סביב הכתף, הגבלת התנועה בהמשך, בטווח הזמנים האופייני לכתף קפואה, תוך התייחסות גורמים תורמים ושכיחות באוכלוסייה (גיל, ממקור ראשוני, ללא רקע המחשיד לפתולוגיה אחרת).

בשלב הראשוני בו הכאב מופיע אך עדיין ללא הגבלה ניכרת בתנועה, קשה לעיתים לאבחן באופן חד משמעי בשל דמיון לפתולוגיות שכיחות נוספות בכתף. אמצעי האבחנה לסינון הראשוני יהיו בדרך כלל תקינים ויכללו צילום רנטגן (לנזק מבני) ובדיקת אולטרסאונד (לבדיקת תקינות רקמות רכות ותהליכי דלקת).

חשוב לשלול בעיות נוספות האופייניות בייחוד לגילאי 40-60 כמו שינויים ניווניים בכתף כמו קרעים בגידי הכתף ועוד’ שיסבירו את הקשר לסימפטומים או שללו אותו והינם משניים וישנים. בדיקות CT וMRI מבוצעות לפי שיקול דעת האורתופד ואינן תמיד נדרשות כאשר סיפור המקרה והממצאים הקליניים תומכים באבחנה של כתף קפואה.

מה כוללים הטיפולים בכתף קפואה?

למרות שהתפתחות כתף קפואה אצל אנשים הנה תופעה שכיחה מאוד, הטיפול בכתף קפואה מאתגר מאוד. טווח הטיפולים שמופיע בספרות מגוון ורב.

חשוב לציין כי מרבית המקרים של כתף קפואה צפויים להחלמה ספונטנית בפרק זמן של שנה עד שלוש שנים מתחילת סימני הבעיה הרפואית גם ללא טיפול רפואי או פיזיותרפי או התערבות. אולם, משך הזמן הארוך של הסבל ועוצמת התלונות של המטופל בעקבות כתף קפואה מצריכים התייחסות טיפולית להקלה על התלונות, ולהפוך את משך ההחלמה לפחות כואב ומגביל.

קו הטיפול הראשון בכתף קפואה יכלול טיפול תרופתי של משככי כאב, טיפול תרופתי נוגדי דלקת שאינם סטרואידים ופיזיותרפיה מוקדמת להפחתת הכאב, שימור טווחי התנועה ואיזון שרירי הכתף, השכמות והצוואר. לטיפולי הפיזיותרפיה יש תפקיד עיקרי ומרכזי בגישה הטיפולית בכתף קפואה. במצב של חשד קליני גבוה מצד אנשי הצוות הרפואי והפיזיותרפי, יערך הסבר למטופל/ת כבר בשלב הראשוני, כי יתכן שמדובר בכתף קפואה עם נוקשות שתתפתח בהדרגה בהמשך, אבחון מוקדם זה של כתף קפואה עשוי למנוע חוסר הבנה ותסכול מצד המטופלים.

לפי חומרת הכאב והקושי בתפקוד בשל הכתף הקפואה ישקול האורתופד טיפולים נוספים:

  1. הזרקת סטרואידים.
  2. ביצוע חסם עצבי של העצב הסופראסקפולרי האחראי על הולכת תחושת הכאב בכתף, טיפול המבוצע בדרך כלל במרפאת כאב.
  3. מניפולציה תחת הרדמה (MUS), שחרור קפסולת הכתף באמצעות ארתרוסקופיה (ACR) ועוד’.

מהן שיטות הטיפול הפיזיותרפי לכתף קפואה?

לפיזיותרפיה יש תפקיד עיקרי במצבים של כתף קפואה. מרבית המקרים של כתף קפואה מטופלים במכון הפיזיותרפיה. מקובל להתחיל את הטיפול בכתף קפואה בהדרכה. הטיפול בכתף קפואה יכול להיות איטי ומתסכל ומשך ההחלמה ארוך. לכן הסבר של הליך הטבעי של מהלך הפתולוגיה של הכתף הקפואה, הטיפול וההחלמה עוזר לרוב להפחית את התסכול ולהגביר את ההיענות המטופל לטיפול הפיזיותרפי  במטרה להרגיע את החששות.

בשלב הראשון בטיפול הפיזיותרפי לכתף קפואה, המטרה היא להוריד כאב ולדכא את התגובה הדלקתית. מתחילים בפיזיותרפיה להורדת כאב והדרכה לתרגול בבית. הפיזיותרפיה כטיפול בכתף קפואה, מהווה מרכיב קריטי בניסיון להחזיר את טווחי התנועה (בדגש על תנועת סיבוב חיצוני של הכתף, טווח תנועת הרמה ותנועת הרחקה הצידה של הכתף) והחזרת התפקוד הנורמלי של היד.

בספרות הקלינית נמצא כי במהלך הטיפול בכתף קפואה, השוואת יעילות שימוש תקופתי בנוגדי דלקת לא סטרואידלים (NSAIDs) בשילוב עם פיזיותרפיה מביא לתוצאות טובות יותר מאשר ללא שילוב פיזיותרפיה. בדומה לכך, מחקרים רפואיים שבדקו הזרקות תוך מפרקיות של קורטיקוסטרואידים בשילוב עם פיזיותרפיה הראו תוצאות טובות יותר מאשר הזרקות ללא טיפול פיזיותרפיה.

מה כולל הטיפול הפיזיותרפי לפי שלבי התפתחות הכתף הקפואה?

בשלב הראשון להתפתחות כתף קפואה, נראה התחלה הדרגתית של כאב מפושט וחריף בכתף המתגבר בלילה.

הטיפול הרפואי לכתף קפואה יכלול לרוב הדרכה למטופל, טיפול תרופתי נוגד דלקת לא סטרואידלי וטיפול תרופתי דרך הפה או בהזרקה.

טיפול הפיזיותרפיה בשלב הראשון

בכתף קפואה: יותאם אישית למצב, יכלול תרגילי מתיחות עדינות ושיטות שונות להורדת כאב כמו חימום או קירור. הפיזיותרפיסט ישתמש בטכניקות מסאג’ ומוביליזציות עדינות על מנת למתוח ולהניע את הרקמות הרכות בכתף הקפואה ואת קופסית המפרק. תינתן למטופל תוכנית מסודרת של תרגילים ביתיים שמומלץ ביותר לבצע.

פיזיותרפיה לכתף קפואה

בשלב השני – לטיפול רפואי בכתף קפואה

הכאב פוחת אך יש החמרה משמעותית באובדן טווח התנועה של הכתף.

שלב טיפולי זה יכלול גם הוא הדרכה, טיפול תרופתי נוגד דלקת לא סטרואידלי וטיפול תרופתי דרך הפה או בהזרקה. טיפול הפיזיותרפיה בכתף קפואה יכלול טכניקות מתיחות, תרגילי חיזוק סטטיים ואיזומטריים (כיווץ בו השרירים יוצרים כוח מבלי להתקצר או להתארך) ושיטות שונות להורדת כאב כמו חימום או קירור. הדרכה לתרגול עצמי בבית.

פיזיותרפיה לכתף קפואה 2

בשלב השלישי – לטיפול רפואי בכתף קפואה

נראית חזרה הדרגתית של טווח התנועה.

שלב זה יכלול גם הוא הדרכה, טיפול תרופתי נוגד דלקת לא סטרואידלי וטיפול תרופתי דרך הפה או בהזרקה. טיפול הפיזיותרפיה בכתף קפואה, יכלול טכניקות תרגילי מתיחות, מעבר מתרגילי חיזוק סטטיים ואיזומטריים (כיווץ בו השרירים יוצרים כוח מבלי להתקצר או להתארך) לתרגילי התנגדות עם התנועה, והדרכה לתרגול עצמי בבית.

פיזיותרפיה לכתף קפואה 3

מה כוללים מרכיבי הטיפול הפיזיותרפי לכתף קפואה?

  1. מתן הדרכה. הקניית כלים למטופל להתמודד באופן עצמאי עם הקושי הפיסי והנפשי בהתמודדות עם הכתף הקפואה וליווי המטופל בתהליך ההחלמה והדרכה לתרגול ביתי. המשך שימוש ביד בהתאם לכאב וליכולת מומלץ, חוסר שימוש ממושך ביד עקב כתף קפואה עלול להוביל להחמרה.
  2. טיפול ייעודי בכתף הקפואה להפחתת כאב. שימוש במכשור חשמלי, חום או קור. טכניקות ידניות. בשלבים מתקדמים עובדים במידתיות עם הכאב על מנת לשפר את טווחי התנועה.
  3. שמירה ועידוד טווחי התנועה של הכתף הקפואה על ידי תנועות פסיביות ומתיחות למפרק הכתף והשכמה. הדרכה לתרגול עצמי כמו שימוש באביזרי עזר של גלגלת, מקל, מגבת, ליד קיר ועוד’.
  4. חיזוק ואיזון שרירי הכתף הקפואה: והמבנים הסמוכים כמו השכמה, הכתף והצוואר על ידי תרגילי פיזיותרפיה רפואיים מתיחת שרירים סביב השכמות והכתף, בעיקר השרירים המבצעים סיבוב חיצוני במפרק. בחירת סוג תרגיל החיזוק תלויה בשלב הכתף הקפואה בו נמצא המטופל.
  5. טכניקות טיפול ייחודיות לכתף הקפואה ושימוש במכשור רפואי הכוללים כמו טיפול ידני של המטפל על נקודות לחץ באזור הכתף, טכניקות מוביליזציות מפרקיות, דיקור יבש, שימוש במכשור כמו אלקטרותרפיה, טכניקות הדבקה באמצעות קיניזיוטייפ ועוד’.

טיפול פיזיותרפי בכתף קפואה במרכז רפואי חיים מלאים

מצב של כתף קפואה יכול להיות ארוך ומתסכל. בעזרת טיפולי פיזיותרפיה ניתן להאיץ את תהליך ההחלמה ולהפחית את רמת הכאב ולחזור לתפקוד מיטבי. במרכז חיים מלאים נתאים את הטיפול הפיזיותרפי לבעיה הספציפית האורתופדית עליה מתלונן/ת המטופל/ת ובהתאם לפרוטוקול הרפואי לרבות טיפול בכתף קפואה. נעריך את יכולת התפקוד היום יומי והקשיים הנלווים ונתאים תוכנית טיפול אישית לשיפור התפקוד ושיפור איכות חיים. כתף קפואה היא בעיה נפוצה בקרב אנשים רבים ולטיפול הפיזיותרפיה יש תפקיד מכריע וחשוב בטיפול ובהחלמה בשילוב עם אורחות חיים נכונים ותרגילי הבית. במרכז חיים מלאים, קיים צוות פיזיותרפיסטים מקצועיים ומנוסים העובדים במגוון טכניקות וטכנולוגיות טיפוליות עם ציוד מתקדם ויחס אישי. אם אתה מאובחן כסובל מכתף קפואה או חווה כאב בכתף וחושב שזה יכול להיות כתף קפואה או אובחנת על ידי רופא / אורתופד, את/ה מוזמן/ת לקבוע תור אלינו לפיזיותרפיה במרכז רפואי חיים מלאים, ולקבל הערכה ותוכנית טיפול פיזיותרפיה מותאם אישית, המשלב מקצועיות, יחס אישי, שירות ברמה גבוהה וזמינות.  
נגישות