פיזיותרפיה אונקולוגית לאחר סרטן השד

יצירת קשר
ניווט

הפיזיותרפיה האונקולוגית מיועדת לאנשים המחלימים או שהחלימו ממחלת הסרטן. בארץ חיים קרוב ל300,00 אנשים המתמודדים עם מחלת הסרטן. בכל שנה נוספים אליהם כמעט 30,000 חולים חדשים. כפיזיותרפיסטים יש לנו כלים רבים לעזור בשיקום, תמיכה והחלמה ואנו מטפלים במטופלים בעלי רקע אונקולוגי בהווה או בעבר. סרטן השד הוא הסרטן בשכיח ביותר בקרב נשים באוכלוסייה.

פיזיותרפיה אונקולוגית לאחר סרטן השד

מהם מאפייני סרטן השד?

סרטן השד הינו הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בעולם וגם בישראל. גברים גם חולים בסרטן השד אולם בשיעור נמוך בהשוואה לנשים, יחס הסרטן לנשים לעומת גברים הוא 1:100. כיום ידועים מספר גורמי סיכון לסרטן השד והם כוללים גיל מתקדם, היסטוריה משפחתית, קיום מוטציות ייחודיות כמו BRCA1/2 P53 , מאפיינים הורמונליים כמו הופעת ווסת בגיל צעיר מאוד או הפסקה בגיל מבוגר, טיפולי פוריות, גלולות למניעת הריון, צריכה אלכוהול, השמנה ועוד’.

מדוע לטפל בפיזיותרפיה בנשים שחלו בסרטן השד?

לחולות במחלת סרטן השד ולעוברים טיפולים אונקולוגיים יש תופעות לוואי רבות שניתן לטפל בהן באמצעות הפיזיותרפיה והם כוללים בין השאר: לימפאדמה, עייפות, נוירופתיה, ירידה בשיווי המשקל ובתפקוד הפיזי, פגיעה בתפקוד קוגניטיבי או לבבי, ירידה בצפיפות העצם, ליקוי בתפקוד ברצפת האגן ועוד’. יש לציין כי נשים רבות מחלימות לאחר שחלו בסרטן השד וחוזרות למעגל חייהן. מידת תופעות הלוואי לאחר הניתוחים והטיפולים של נשים שחלו בסרטן השד, משתנה בין הנשים והטווח שלה רחב ולחלקן יש תופעות לוואי מורכבות ומגבילות. חשוב להכיר ולדעת מהן תופעות הלוואי שעלולות להתרחש אצל מטופלות לאחר סרטן השד. המצב הפיזיולוגי והרגשי של המטופלת עלול להיות מושפע בשל המחלה והטיפולים. מטרת הפיזיותרפיה היא לטפל ולשפר את איכות החיים של כל מטופלת!

מהן תופעות הלוואי לאחר ניתוח וטיפול בסרטן השד?

לימפאדמה – לאחר טיפולים בסרטן השד כמו הוצאת בלוטות לימפה והקרנות קיים סיכון לנפיחות לימפטית כרונית באזור בית החזה, השד ובגפה העליונה. מערכת הלימפה מנקזת נוזלים מכל אזורי הגוף ומחזירה אותם למחזור הדם. לעיתים, בעקבות הטיפולים האונקולוגים והניתוח, נפגעת יכולת ההובלה של מערכת הלימפטית . (ראה הרחבה בהמשך המאמר על  הטיפול הלימפטי לאחר סרטן השד).

עייפות – עייפות הנה תופעת הלוואי הנפוצה ביותר עליה מדווחים חולי הסרטן (כ60 אחוז מהחולים). יכולה לנבוע מהכימותרפיה, מההקרנות, מהניתוח, ספירת דם נמוכה, מחוסר שינה, מכאב, מלחץ, משינוי בתיאבון, וגם מחרדות או מגורמים נוספים אחרים.

נוירופתיה – נוירופתיה הנה שם כללי למגוון מחלות הפוגעות במערכת העצבים ההיקפית. תופעות הלוואי של נוירופתיה מופיעים באזורים שונים בגוף, ובעיקר חוסר תחושה בכפות רגליים וכאבים המשתנים בעוצמתם. הנוירופתיה יכולה לכלול גם כאבים בידיים או ברגליים, עקצוצים, צריבה, תחושה אבנורמלית או תת תחושה בכפות הידיים. תופעות אלו לרוב נחלשות או חולפות אך התהליך איטי וארוך.

ירידה בתפקוד הפיזי ובשיווי המשקל – יכולה לנבוע כתוצאה מתופעות לוואי של הטיפול התרופתי במטופלים לאחר סרטן השד הכוללים: אנמיה, חולשת ודלדול שרירים, שינויים תחושתיים עוד’. ירידה בשיווי המשקל יכולה לבוא בשילוב עם אבדן תחושה בידיים או ברגליים, כאבים בזמן הליכה, חולשה, כאב ורגישות רבה בשרירים, סרבול וחוסר קואורדינציה, רעד ועוד’.

פגיעה בתפקוד קוגניטיבי או לבבי – לעיתים בעקבות הטיפולים הכימותרפיים בסרטן שד באה לידי ביטוי תופעת לוואי מאוחרת המכונה chemo-brain. הביטוי שלה יכול להופיע בירידה ושינוי זמני של חלק מהיכולות הקוגניטיביות כמו קשב, תפיסה, זיכרון חזותי ומרחבי, למידה, מהירות עיבוד מידע, זמן תגובה, פתרון בעיות, קבלת החלטות ועוד. הפגיעה חולפת לרוב לאחר חודשים עד שנתיים. כמו כן קיים קשר של מחלות קרדיווסקולריות (מחלות לב וכלי דם) וסרטן השד.שורדות סרטן השד, חשופות לסיבוכים לבביים ארוכי טווח כתוצאה מהטיפולים בסרטן השד.

ירידה בצפיפות העצם – קיים קשר בין הטיפולים השונים במחלת סרטן השד והשלכות על צפיפות העצם, לכן מומלץ לעבור בדיקות מעקב אחר צפיפות העצם ולשמור על בריאות העצם. לקבוצת הנשים שהואצה הכניסה לגיל המעבר בשל הטיפולים שעברו (כגון הסרת השחלות) ההשלכות משמעותיות במיוחד, והירידה בצפיפות העצם בשנתיים הראשונות היא חדה ומהירה. השברים האופייניים ביותר לאוסטיאופורוזיס הם שלושה: בחוליות עמוד השדרה, שברים באגן, ושברים בפרק היד.

ליקוי בתפקוד רצפת האגן הטיפולים השונים בסרטן השד עלולים לגרום להפסקת המחזור החודשי ולהקדמת תסמיני גיל המעבר בנשים צעירות (בגיל הפוריות). תסמיני גיל המעבר כוללים גלי חום והזעת יתר, יובש בנרתיק, עלייה בתכיפות מתן השתן, ירידה בחשק המיני, עייפות, יובש בעור, כאבים, בעיות ביכולות הריכוז והזיכרון, ושינויים במצב הרוח. קיימת שונות בין הנשים והתסמינים צפויים לחלוף בהדרגה עם הזמן. כמו כן הטיפול הכימותרפי יכול לעורר מחלות רדומות בגוף כמו הרפס, יבלות וגירויים באיברי המין.

מה כולל הטיפול הפיזיותרפי האונקולוגי?

ראיון וקבלת אנמנזה על ידי פיזיותרפיסט, בדיקה ובניית תכנית טיפול בפיזיותרפיה. הבנת המצב הרפואי הנוכחי, הבנת ההשלכות הפיזיותרפיות הצפויות של הטיפול האונקולוגי על המטופל, התאמת התערבות טיפול פיזיותרפי כגון טיפול בכאב, חיזוק שרירי, שיפור מעברים וניידות, שיפור סיבולת לב ריאה, שיפור שיווי משקל סטטי ודינאמי ועוד’.

קיימת חשיבות לראיה רפואית רחבה של המטופל האונקולוגי ועבודה רב צוותית רפואית ופיזיותרפית, ייעוץ והכוונה על ידי הפיזיותרפיסט, עם אנשי טיפול נוספים כגון הרופא המטפל, תזונאי, טיפול רגשי, רפואה משלימה ועוד’. התאמה של תכנית לפעילות גופנית לחולים ומחלימים מסרטן, מותאמת אישית ובטוחה. בנוסף קיימת גם פיזיותרפיה פליאטיבית, מדובר בפיזיותרפיה תומכת במצבים קשיי ריפוי ולחולים סופניים.

פיזיותרפיה אונקולוגית לאחר סרטן השד 02

מה כולל הטיפול הפיזיותרפי המנואלי (הידני) לאחר סרטן השד?

הטיפול הפיזיותרפי המנואלי הינו טיפול במגע ומאפשר אבחון מעמיק של האזור המנוח או הכאוב, במטרה להבין את הגוף של המטופלת באופן נוסף לא מילולי.

ניתן לחוש את חום הגוף ולהתרשם אם יש שינוי בטמפרטורה, להתרשם מתנועתיות העור, תכונות הצלקות כמו נוקשות, עומק, גמישות, הידבקויות (בין שרירים או רקמות חיבור), יצירת קופסית ודרגתה, מיפוי כאב, עוצמה, מישוש תופעת מיתר ברקמה הרכה, טיפול בו, הדרכה לטיפול עצמי, קבלת פידבק מהמטופל לעומק, כיוון ועוצמה. הערכת נפיחות באיבר כמו השד, בית החזה, קשריות בית שחי ו/או הגפה העליונה.

לאחר השלב האבחוני על ידי פיזיותרפיסט, כל ממצאי האבחון משתכללים לכדי הערכת המצב הראשוני ובניית תכנית טיפול פיזיותרפי מותאמת ומדויקת יותר. התוכנית הפיזיותרפית תכלול בהתאם לממצאים טכניקות טיפול ידניות ואחרות ואפשרות להעריך את התקדמות המצב ומדדי הטיפול השונים (כאב, נוקשות ועוד’).

הטיפול הפיזיותרפי במגע מאפשר יצירת תקשורת בלתי מילולית רגישה ומכילה שפותחת הרבה פעמים צוהר לאבחון בעיות נוספות כמו בעיות אורתופדיות (יתכנו ליקויים קודמים או משולבים) או אף הפניה לייעוץ רופא נוסף בהתאם לממצאים שעולים בשלב האבחון והטיפול הפיזיותרפי.

הטיפול הפיזיותרפי הלימפטי ללימאפדמה לאחר סרטן השד

לימפאדמה היא בצקת לימפטית עודפת וכרונית הגורמת לנפיחות מקומית של אזור או איבר בגוף.  בסרטן השד האזורים השכיחים הנוטים לנפיחויות לימפטיות כרוניות כוללים לרוב את אזור בית החזה, השד, בית השחי והגפה העליונה בצד המעורב.

מה הסיכון לפתח לימפאדמה לאחר טיפולים אונקולוגים בסרטן השד?

הסיכון לפתח לימפאדמה לאחר סרטן השד משתנה בין השנים לאחר סרטן השד ומשופע ממספר גורמי סיכון כמו כמות בלוטות לימפה שנכרתו או חשיפה להקרנות. נשים שכחלק מהטיפול בסרטן השד הוצאה להן בלוטת זקיף אחת בסיכון נמוך של כ5% לפתח לימפאדמה לעומת נשים שהוצאו להן בלוטות רבות והן בסיכון של 25-45 אחוז לפתח לימפאדמה (הטווח רחב בספרות). החשיפה להקרנות מהווה סיכון גם הוא לפתח לימפאדמה, לא כל הנשים עוברות הקרנות כחלק מהטיפול. קיימים גורמים נוספים לסיכון ללימפאדמה, עליהם נרחיב בפרק נפרד.

מהי הפיזיותרפיה הלימפטית לאחר טיפולים אונקולוגים בסרטן השד?

טיפול הפיזיותרפיה הלימפטית לאחר טיפולים בסרטן השד מתבצע על ידי פיזיותרפיסט מומחה לטיפול לימפטי. הפיזיותרפיה הלימפטית נועדה להפחית את הנפיחות שהופיעה בשד או ביד לאחר הניתוח או הטיפולים האונקולוגים, למנוע את חזרתה של הנפיחות ולייצב ולשמר את המצב. במקרים קלים לעיתים לאחר בדיקה פיזיותרפית תספיק הדרכה על ידי פיזיותרפיסט לטיפול עצמי, העלאת מודעות לגורמי סיכון והתאמת שרוול לחץ לטיסה (תת הלחץ האטמוספרי בטיסה עלול להוות טריגר להתנפחות).

במקרים מורכבים יותר הטיפול הפיזיותרפי לרוב מתחלק לכמה שלבים לפי זמנים, בתחילה טיפול אינטנסיבי בתדירות שבועית להפחית נפיחות גודש ובהמשך המרווח בין הטיפולים גדל בהתאם להתקדמות המצב. הלימפאדמה לרוב הינה כרונית. זיהוי ואבחון פיזיותרפי מוקדם חשובים למניעה מוקדמת ומניעת סיבוכים.

הטיפול הפיזיותרפי כולל הדרכה על תכנית הטיפול ומערכת הלימפה, שימוש בטכניקות עיסוי לימפטי ידניות ייחודיות, לימוד ותרגול תרגילים פיזיותרפיים ייחודיים ללימפה מותאם אישית, הדרכה לטיפול עצמי וטיפול בעור והגייני, שימוש בחבישות ואביזרי לחץ מגוונים, מדידות היקפים ומדדי העור, שימוש בטכנולוגיות חשמליות או פנאומטיות להפחתת הנפיחות ואמצעי טיפול נוספים בהתאמה לאבחון שהתבצע. הטיפול הפיזיותרפי מתבצע בתאום והפניית הרופא המטפל (אונקולוג/כירורג שד).

פיזיותרפיה אונקולוגית לאחר סרטן השד 03

מה ניתן לעשות כטיפול מונע פיזיותרפי לנפיחות לימפטית לאחר טיפול בסרטן השד?

במקרה וכחלק מהטיפול האונקולוגי למטופלות שחלו בסרטן השד והוצאו בלוטות לימפה מומלץ מאוד לקבל הדרכה מפיזיותרפיסט לימפטי והתאמת שרוול לחץ לטיסה. חשוב לקבל הדרכת פיזיותרפיה להפחתת סיכון מפני התפתחות לימפאדמה בצד המנותח כמו שמירה על היגיינת העור (טיפול במקרה של פציעה, שמירה לחות תקינה של העור), לקיחת דם או לחץ דם מהיד הנגדית, הימנעות מלחץ ממושך על היד כמו לבוש או תכשיטים לוחצים ושימוש בחזייה רחבה ותומכת, מאמץ יתר ושמירה על משקל גוף מאוזן. אם יופיע אודם או גירוי עורי, כאב , חום או נוקשות חשוב להתייעץ עם רופא.

מהם ההנחיות ותרגילי הפיזיותרפיה לאחר ניתוח של סרטן השד?

ההנחיות ותרגילי הפיזיותרפיה לאחר ניתוח סרטן השד כוללים חזרה לתנועתיות הדרגתית לאחר הניתוח משמעות רבה, הן מבחינת הטבה בכאב, והן מבחינת תפקוד כללי ותחושת מסוגלות. ניתן לחלק את ההנחיות הפיזיותרפיות והתרגילים כתלות בזמן לאחר הניתוח וכתלות בסוג ניתוח השד.

התרגילים הפיזיותרפים הראשונים לאחר ניתוח השד  בשלב שבו הנקז נוכח והצלקות טריות, יכללו תרגילי נשימה, התחלת ניידות כללית ותנועתיות. קיימת שונות בהתקדמות התרגול הפיזיותרפי אם הוצאה בלוטת זקיף אחת וניתוח למפקטומי או הוצאת בלוטות רבות, ניתוח מסטקטומי בשד עם או בלי שחזור וסוג השחזור. תרגילים פיזיותרפים אלו יבוצעו לרוב בבית החולים בו התקיים ניתוח השד ותינתן הדרכה על ידי פיזיותרפיסט. בהמשך ובהתאם לסוג ניתוח השד, יתווספו תרגילים פיזיותרפיים לשיפור טווח תנועה (התקדמות באופן הדרגתי ומובנה) וניידות כללית. בהמשך יתווספו מרכבי כוח ופעילות אירובית כמו הליכה, שחיה ועוד’. כמו כן יומלצו טיפולים של פיזיותרפיה הלימפטית ואביזרי לחץ ללימפאדמה כמו שרוול, כפפה או חזיית לחץ כלולים בסל הבריאות הממומנים על-ידי קופות החולים.

באיזה שלבים רפואיים מתבצע הטיפול הפיזיותרפי האונקולוגי לאחר ניתוח שד?

הטיפול הפיזיותרפי האונקולוגי נערך בכל שלבי הטיפול הרפואי למטופלות שחלו בסרטן השד, ועברו ניתוחי שד וטיפולים אונקולוגים, החל במחלה האונקולוגית, לאחר ההחלמה עם הדרכה וטיפול ליד מיטת החולה. או בשלבים מאוחרים יותר במכון פיזיותרפיה בקהילה בתאום עם הרופא והצוות המטפל.

טיפולי פיזיותרפיה אונקולוגית במרכז רפואי חיים מלאים לנשים שחלו בסרטן השד

במרכז חיים מלאים נתאים את הטיפול הפיזיותרפי האונקולוגי לצרכי המטופלים, לנשים שחלו בסרטן השד ועברו ניתוח ו/או טיפולים אונקולוגים. הפיזיותרפיה האונקולוגית הינו תחום חדש במקצוע הפיזיותרפיה שהולך ותופס תאוצה בעולם ובארץ. בטיפול הפיזיותרפי האונקולוגי נעריך את יכולת התפקוד היום יומי והקשיים הנלווים ונתאים תוכנית טיפול פיזיותרפי אישית לחיזוק, שיפור התפקוד ושיפור איכות חיים. הטיפול הפיזיותרפי מותאם למטופל ומשפחתו ובתאום עם הרופא המטפל. במרכז רפואי חיים מלאים פיזיותרפיסטים מקצועיים ובעלי ניסיון בפיזיותרפיה ובפיזיותרפיה אונקולוגית. מוזמנים ליצור קשר עוד היום לקביעת תור לחוויות טיפול פיזיותרפיה המשלבת מקצועיות, שירות וזמינות!

נגישות