סוכרת סוג 2

יצירת קשר
ניווט

סוכרת היא המגיפה בהא הידיעה של המאה ה-21, ישנם 250 מיליון חולים בכל העולם.
בישראל בכל שנה מתגלים כ- 30000 חולים חדשים וכ- 2500 מתים כל שנה כתוצאה מסיבוכי הסוכרת.
סוכרת היא הגורם מס’ אחד לעיוורון.
אחד מכל שלושה ילדים בארץ צפוי לפתח סוכרת במהלך חייו.
עם כל זאת, סוכרת ניתנת לאיזון, מניעה וטיפול.

סוכרת סוג 2

כיצד נערך האבחון לסוכרת סוג 2 ומהם ערכי הסוכרת?

האבחון נעשה לפי רמות הסוכר בדם. ישנן שלוש בדיקות לאבחון סוכרת, תוצאה של שתי בדיקות לא תקינות מתוך השלוש מובילה לאבחון.

  • בדיקת רמות הסוכר בדם בצום. בדיקה זאת חלק מהבדיקות השגרתיות שנעשות בכל שנה רמות תקינות: עד 100. מצב טרום סוכרת: 101-125, סוכרת: מעל 125
  • רמות הסוכר לאחר העמסת סוכר או שעתיים לאחר ארוחה. בדיקה זו נעשית בדרך כלל בהריון או לאחר שבדיקת סוכר בצום נמצאה לא תקינה רמות תקינות: עד 140, מצב טרום סוכרת: 141-199.סוכרת: 200 ומעלה
  • המוגלובין מסוכרר, המוגלובין A1C, בדיקת ה”גולד סטנדרט”, זוהי בדיקה שנעשית מעל גיל מסוים או למי שיש לו גורמי סיכון כגון סוכרת בקרב קרובי משפחה דרגה ראשונה, סוכרת הריון בעבר או השמנה. בדיקה זו נותנת מדד לרמת הסוכר הממוצע בשלושה חודשים האחרונים רמות תקינות: עד 5.7. טרום סוכרת: 5.8-64. סוכרת: 6.5 ומעלה.


בשנים האחרונות יש מאמצים רבים לאבחון מחלת הסוכרת בזמן ובשלב הטרום סוכרת על מנת למנוע הגעה למצב המחלה וסיבוכיה.

מה הם התסמינים או מה מאפיין את סוכרת מסוג 2?

אחת הבעיות בטיפול בסוכרת היא שבשלבים המוקדמים של המחלה (גם לאחר האבחון) אין כלל תסמינים, החולה מרגיש “בריא” ולכן לא מרגיש מחויבות לעשות שינוי באורח החיים או אפילו לקחת את הטיפול התרופתי. רק כ40% מחולי הסוכרת נענים לטיפול, כלומר מקפידים על תזונה דלה בסוכר, מבצעים פעילות גופנית ולוקחים את הטיפול התרופתי.

לעיתים הסוכרת מאובחנת בשלב מתקדם, למשל במקרים שלא עושים בדיקות שנתיות במשך כמה שנים והיא מתגלה כשהיא “סוערת”, רמות סוכר בדם מעל 400, שמלוות הרבה פעמים בירידה במשקל, צימאון ותכיפות במתן שתן. גם במצבים כאלו, טיפול תרופתי ושינוי תזונתי יחד עם פעילות גופנית יכול להביא לאיזון מהיר של המחלה.

מה הם הסיבוכים של סוכרת סוג 2?

הסיבוכים הראשונים של המחלה, יכולים כבר לקרות בשלב שבו ההמוגלובין המסוכרר A1C ברמה של 6.5, לרוב הם של כלי הדם הקטנים ברגליים, בכליות. אחד התסמינים הוא נימול בכפות הרגליים, כמו כן גם יכול להביא לאין אונות.

בין הסיבוכים יותר מאוחרים של המחלה אירועים קרדיווסקולריים (התקפי לב/שבץ), חולי סוכרת בסיכון פי ארבע לעבור אירוע לבבי מאשר בני אותו גיל אשר לא חולים בסוכרת, אי ספיקת כליות, עוורון, כריתת גפיים ועוד.

נשים אשר הייתה להן סוכרת הריון בעבר, נמצאות בסיכון מוגבר לפתח סוכרת, אחת מכל חמש תפתח סוכרת בתוך 5 שנים לאחר ההריון.

האם ניתן לטפל בסוכרת מסוג 2 ?

למרות כל האמור לעיל, יש מקום להיות אופטימיים, סוכרת היא אחת המחלות היחידות אשר ניתנת למניעה ושהטיפול בה בעזרת תזונה נכונה ושינוי אורחות החיים יעיל יותר מאשר הטיפול התרופתי.

 

נגישות