דלקת בכף הרגל

יצירת קשר
ניווט

אנשים רבים סובלים מכאבים ודלקת כרונית בכפות הרגליים. במאמר זה נתייחס לדלקת כרונית בכף הרגל המופיעה בעקב ובקשת כף הרגל. הכאב והדלקת מפריעים לתפקוד היום יומי וחשוב לדעת שיש מה לעשות עם הדלקת בכף הרגל!

מהי הדלקת של הפסיה הפלנטרית בכף הרגל?

דלקת בכף הרגל הנגרמת כתוצאה מדלקת בפסיה הפלנטרית, הנו מצב בו נגרם עומס יתר לרקמה הרכה של כף הרגל. בעקבות עומס היתר חלים שינויים והיווצרות דלקת, ברקמת כף הרגל ומטופלים רבים חשים כאב בקשת כף הרגל בסמוך לעצם העקב ומתקשים ללכת.

דלקת בכף הרגל

מהי שכיחות הדלקת בכף הרגל הנקראת plantar fasciitis?

הדלקת בכף הרגל המכונה גם הדלקת הפלנטרית מהווה סיבה שכיחה לכאבים בכף הרגל ולקושי בנשיאת משקל והליכה .מוערך כי  הדלקת בכף הרגל – דלקת בפסיה הפלנטרית  שכיחה אצל 1 מיליון אנשים בעולם . כמו כן ו10% מאוכלוסיית האנשים בעולם יסבלו לפחות פעם בחייהם מכאב ודלקת בכף הרגל.

מאיזה חלקים מורכבת כף הרגל?

כף הרגל הינה מורכבת מ 26 עצמות, 33 מפרקים ויותר מ 100 שרירים, גידים ורצועות שמטרתם לייצב את הגוף בעמידה ונשיאת משקל על שתי כפות הרגליים. מצד אחד כף הרגל צריכה להיות נוקשה ויציבה כדי לשאת את משקל הגוף של האדם והכוחות העוברים בה. מצד שני על כף הרגל להיות גמישה מספיק כדי לאפשר תנועתיות מרבית. פעולת הייצוב של כף הרגל מתחילה בפסיה הפלנטרית. מהי הפסיה הפלנטרית בכף הרגל? הפסיה הפלנטרית  זוהי רקמת חיבור רכה הבונה את הקשת של כף הרגל. הפסיה הפלנטרית היא הרצועה הארוכה ביותר של רקמה פיברוטית עבה בכף הרגל והיא מתחילה מבסיס עקב כף הרגל לבסיס האצבעות. היא בונה את הקשת האורכית והרוחבית של כף הרגל. הפסיה הפלנטרית ביחד עם השרירים הקטנים של כף הרגל משחקים תפקיד חשוב כבולמי זעזועים ומניעי כף הרגל. שליטה זו חשובה לפעולות כמו הליכה וריצה.

מתי הכאב מופיע במצבים של דלקת בכף הרגל?

הכאב בכף הרגל בדרך כלל מורגש בתחילת צעידה אחרי זמן ממושך של חוסר פעילות כמו ישיבה ממושכת או אחרי קימה משינה. רוב האנשים מדווחים שהכאב מתחיל בכף הרגל בצעד הראשון בבוקר או לאחר מנוחה של ישיבה ממושכת. לעיתים הכאב בכף הרגל חולף לאחר פעילות קצרה כמו הליכה, אבל הכאב חוזר מהר אחרי פעולות הכוללות ישיבה או מנוחה ממושכת.

מי נמצא בסיכון לדלקת בכף הרגל? ודלקת של הפסיה הפלנטרית?

ניתן לחלק את גורמי הסיכון לדלקת בכף הרגל לשני סוגים:

גורמי סיכון פנימיים לדלקת בכף הרגל

גורמי הסיכון הפנימיים להיווצרות דלקת בכף הרגל, הנם  משקל גוף גבוה, מבנה קשת כף רגל  גבוה מאוד או שטוח מידי, ירידה בטווח תנועת כף הרגל ביישור לאחור או שרירים נוקשים של השוק האחורית.

גורמי סיכון חיצוניים להיווצרות דלקת בכף הרגל

הגורמים החיצוניים להיווצרות דלקת בכף הרגל קשורים לסביבה ולאימון כמו, סגנון עבודה מרובה על הרגליים או הליכה ממושכת, ריצה על משטחים קשים, הליכה על קצות אצבעות.

מה גורם לדלקת בכף הרגל ולדלקת של הפסיה הפלנטרית?

לדלקת בכף הרגל ובפסיה הפלנטרית נגרמת ממצבים בהם עומס רב יורד מהגוף לכף הרגל ומתרכז באזור הבוהן הגדולה ועד העקב, האזור ידוע גם כגבול הפנימי של הקשת הפלנטרית. הקשת הפלנטרית שעוזרת לבנות את הקשתות של כף הרגל מושפעת מעומס מוגבר או מצטבר ומתיחה כרוניים. כתוצאה מכך יכולות להיגרם, דלקות ופציעות מכניות באזורי החיבור של הקשת הפלנטרית.

מה ניתן לעשות כדי להקל על הדלקת בעקב ועל הכאב בכף הרגל?

עם הופעת הכאב והדלקת בעקב מומלץ לפנות לאורתופד לאבחון המקור ולקבל הפניה לפיזיותרפיה. הפיזיותרפיסט יוכל להשפיע על הטיפול בדלקת בכף הרגל ולאתר את מקור הכאב ולהפחיתו, לטפל בפציעה ולהתאים תוכנית טיפול מתאימה לדלקת בעקב ובפסיה הפלנטרית. ברוב הגדול (90-95%) מהמטופלים שחווה את הסימפטומים הכוללים דלקת וכאב בכף הרגל, הטיפול הוא שמרני (לא ניתוחי) והדלקת בעקב והכאבים חולפים בתוך שנה עד שנה וחצי.  אולם, יש הרבה דברים שניתן לעשות לקצר את התהליך ולהקל על הדלקת בעקב ועל הכאבים!

פיזיותרפיה לטיפול בדלקת בכף הרגל

הטיפול הפיזיותרפי לטיפול בדלקת בכף הרגל, מתחיל מהערכת הגורמים התורמים להיווצרות הדלקת בעקב ובפסיה הפלנטרית והשפעתם על הגוף. לאחר שלב ההערכה, הפיזיותרפיסט יתאים תוכנית טיפול אישית. התוכנית לטיפול בדלקת בכף הרגל, מורכבת ממספר מרכיבים ואמצעי טיפול מגוונים שמבוצעים על ידי הפיזיותרפיסט, לדוגמא טכניקות מנואליות כמו מתיחות, שימוש במודלים טיפוליים כמו חשמל או קירור, טכניקות מדבקות כמו טייפינג או קיניזיוטייפ, התייחסות לתבנית ההליכה, ניתוח השפעה על מבנים סמוכים לכף הרגל או יציבתיים, על ידי הפיזיותרפיסט והמלצה לסוג ההנעלה ומדרסים, סדי לילה, בניית תוכנית טיפול במכון ולבית ועוד’.

פיזיותרפיה  ופעילות אקטיבית המותאמת לטיפול בדלקת כף הרגל

השלב הראשון בטיפול פיזיותרפי לטיפול בדלקת כף הרגל כולל התאמת פעילות הדרגתית שמתאימה לכאב ממקור כף הרגל והפסיה הפלנטרית. במצבים של דלקת בכף הרגל ממקור של הפסיה הפלנטרית, פעולות הכוללות אימפקט חוזרני (ריצה וכו’) צריכות להימנע בשלב הראשון. הפיזיותרפיסט ימליץ על פעולות אחרות שלא כוללות נשיאת משקל כמו אופניים. בהמשך עם הפחתת הכאב והדלקת מכף הרגל, מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט לגבי חזרה הדרגתית לפעילות ספורטיבית מלאה.

מתיחות עצמיות של הפסיה הפלנטרית ושרירי הסובך לטיפול בדלקת כף הרגל

הדרכה לטיפולי פיזיותרפיה הכוללים פעולות פשוטות של מתיחה של הפסיה ושרירי הסובך יכולות להקל על הדלקת בכף הרגל
  • בישיבה, ביצוע מתיחת הפסיה הפלנטרית בשילוב עיסוי. משיכת את האצבעות לאחור ועיסוי כף רגל בפסיה למשך דקה. לנוח 30 שניות. 3 חזרות.
  • ישיבה על כיסא, אחיזת מגבת ארוכה בשני הידיים ומתחת לכף הרגל. מתיחת הסובך והפסיה הפלנטרית בשימוש במגבת. למתוח למשך 30 שניות, לנוח 30 שניות. 3 חזרות.
  • בישיבה או בעמידה גלגול פחית/ כדור או בקבוק קפוא על הפסיה הפלנטרית. לבצע בישיבה או בעמידה, לגלגל מתחת לפסיה למשך דקה. לנוח 30 שניות. 3 חזרות.
טיפול בדלקת כף הרגל

התאמת הנעלה או מדרסים לטיפול בדלקת בעקב כף הרגל

שימוש בהנעלה נכונה או התאמת מדרסים בהתאמה אישית יכול לעזור משמעותית בטיפול ומניעת הדלקת של העקב והפסיה הפלנטרית על ידי תמיכה בכף הרגל והפחתת העומסים המאפשרים הקלה על הלחץ בפסיה הפלנטרית והיווצרות הדלקת בעקב.

טיפול פיזיותרפי בדלקת בעקב כף הרגל במרכז רפואי חיים מלאים

במרכז חיים מלאים נתאים את הטיפול הפיזיותרפי לבעיה הספציפית האורתופדית עליה מתלונן/ת המטופל/ת ובהתאם לפרוטוקול הרפואי. נעריך את יכולת התפקוד היום יומי והקשיים הנלווים ונתאים תוכנית טיפול אישית לשיפור התפקוד ושיפור איכות חיים. דלקת של הפסיה הפלנטרית היא בעיה נפוצה בקרב אנשים רבים. למרבה המזל, השיקום לרוב אפקטיבי אם מטפלים בדלקת בעקב בטיפולי הפיזיותרפיה בשילוב עם אורחות חיים נכונים ותרגילי הבית.

אם אתה מאבחן כסובל מדלקת בכף הרגל או חווה כאב בכף הרגל וחושב שזה יכול להיות דלקת בכף הרגל או בקשת הפלנטרית או אובחנה על ידי רופא, את/ה מוזמן/ת לקבוע תור אלינו לפיזיותרפיה במרכז רפואי חיים מלאים, ולקבל הערכה ותוכנית טיפול פיזיותרפיה מותאם אישית, המשלב מקצועיות, יחס אישי, שירות ברמה גבוהה וזמינות.

נגישות