פיזיותרפיה לרצפת האגן לנשים בקריות

יצירת קשר
ניווט

מה חשיבותה של ריצפת האגן?

רצפת האגן היא למעשה “איבר” או יחידה תפקודית בעלת מבנה של ערסל, הסוגרת את הפתח התחתון של האגן בגוף האישה. מעל רצפת האגן מונחים איברי האגן הכוללים את שלפוחית השתן, הרחם והחלחולת. ברצפת האגן אצל האישה קיימים 3 פתחים חשובים  בגוף הכוללים את השופכה, הנרתיק ופי הטבעת. לרצפת האגן יש מספר תפקידים, מעבר לשמירה על איברי הבטן והאגן שמונחים מעליה, יש לשרירי רצפת האגן תפקידים נוספים חשובים ורבים אצל האישה, ובהם מערכת היציבה של הגוף, פתיחה וסגירת סוגרים (פי הטבעת והשופכה), כיווץ הרחם ופתיחתו בלידה, תפקוד מיני ועוד.

פיזיותרפיה לרצפת האגן לנשים בקריות

נשים רבות עלולות לסבול במהלך חייהן מבעיות רפואיות ברצפת האגן, הכוללות דליפת שתן, צניחה של אחד מאיברי האגן, תחושת דחיפות ותכיפות במתן שתן, עצירת שתן, הפרעה ביציאות, כאבים באגן, כאבי בקיום יחסי מין. הטיפולים הרפואיים ברצפת האגן כוללים שיטות טיפול שמרניות, הכוללים: ניתוחים, לפרוסקופיות, טיפולים תרופתיים ופיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן. להתאמת הטיפול הרפואי המתאים יש צורך בבדיקה ואבחון רפואי על ידי רופא נשים – גינקולוג שבהתאם לצורך מפנה לבדיקות נוספות ו/או לאיש מקצוע מתאים בתחום הרפואי (רופא אורולוג, אורוגניקולוג, פיזיותרפיה לרצפת האגן, טיפול ריגשי או מיני).

מהו טיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן בקריות?

טיפול בפיזיותרפיה לרצפת האגן בקריות עוסק בבעיות רפואיות שמקורן ברצפת האגן. לאורך השנים ובהשפעה של הורמונים, הריונות ולידות נוצרות בעיות רפואיות שונות ברצפת האגן שיכולות להופיע בשלבים שונים בחיי האישה. בטיפול הפיזיותרפי מתמקדים בבעיה הרפואית הספציפית לגביה פונה האישה (צניחות איברי האגן, חולשות, כאבים, קושי שליטה על סוגרים, לאחר ניתוחים ועוד). בטיפול הרפואי והפיזיותרפי יש התייחסות רחבה לרפואה מונעת ולימוד כיצד להשתמש בשרירי רצפת האגן במועד ובתזמון הנכון, כמו גם בכוח המתאים לשמירה על בריאותו ותפקוד של אזור האגן אצל האישה.

מהו האגן ומה הרכבו?

האגן הינו איבר משמעותי ביותר בגוף האישה בעל תפקידים רבים ובתוכו איברים פנימיים חשובים שהאגן מגן עליהם. האגן מורכב ממבנה גרמי המחובר לחלקו התחתון של עמוד השדרה ויוצר את בסיס הגוף המרכזי המתחבר לפלג הגוף התחתון .של האישה. מהאגן ואל האגן יש נקודות אחיזה של שרירים רבים וחשובים בגוף, לכן ממנו מתאפשרת תנועתיות רבה של הגוף. האגן מורכב מ4 עצמות: עצם הסקרום, עצם הזנב (היוצרים את הדופן האחורית של האגן) ושתי עצמות של האגן (מתחברות לשני צדדי הסקרום ויוצרות צורה של מייכל). החיבור בין העצמות יוצר את מפרקי האגן והתנועתיות בהם מושפעת מסוג המפרק הקיים.

באגן יש 4 מפרקים עיקריים המחוברים זה לזה. 2 המפרקים האחוריים נקראים סקרו איליאק. המפרק הקדמי והתחתון נקרא סימפיזיס פוביס ויש מפרק התחתון המחבר בין עצם העצה וזנב. 2 מפרקים נוספים מרכיבים את מפרק הירך, בין עצמות האגן לעצמות הירך.הרצועות מחברות ומייצבות את עצמות ומפרקי האגן, מאפשרות תנועה בטווח מוגבל בלבד. במהלך ההיריון אצל האישה, הורמונים מסוימים מרככים את הרצועות באגן ומאפשרים את הגמשתן לקראת מעבר התינוק דרך האגן במהלך הלידה.

מהי רצפת האגן וממה היא מורכבת?

רצפת האגן היא למעשה “איבר” או יחידה תפקודית בעלת מבנה של ערסל הסוגרת את הדופן התחתונה של האגן. רצפת האגן מורכבת ממערכת של שרירים, רקמות חיבור, כלי דם ועצבים ומעליה מונחים איברי האגן הכוללים את שלפוחית השתן, הרחם והחלחולת. ברצפת האגן. קיימים 3 פתחים חשובים הכוללים את השופכה, הנרתיק ופי הטבעת.

ברצפת האגן 4 שכבות תומכות של שרירים והיא מתפרשת על בסיס האגן מקדמתו (עצמות החיק) לחלקו האחורי (עצם העצה). שרירים אלו ברצפת האגן יוצרים מבנה סבוך המאפשר הגנה על איברי האגן הפנימיים ועל הפתחים היוצאים מתחתית האגן.השרירים מאפשרים שליטה בהפרשות היוצאות דרכם, תמיכה בשלד ובאיברים הפנימיים. תמיכה זו חשובה מאוד במהלך ההיריון והלידה לתהליך יציאת התינוק בלידה.

טונוס (המתח השרירי) שרירי רצפת האגן וחיבור הרקמה הרכה למבנים סמוכים משפיע על שרירי פנים הירך והגפיים התחתונות וכן על הסרעפת כשריר נשימה ועל תהליך הנשימה.
ליקוי בתפקוד של שרירי רצפת האגן, חולשה, עלול לתרום לתהליך של צניחה של אברי האגן הפנימיים כמו הרחם, שלפוחית השתן והחלחולת ולהוביל לליקויים שונים כמו דליפת שתן, טחורים ועוד’. הסיבות לחולשה של שרירי רצפת האגן רבות ומגוונות ומושפעות מעומס רב עליהם, כיווץ יתר, חוסר תנועתיות ומודעות, השפעות הורמונליות וגיל ועוד’.

מה מאפשרת רצפת אגן בריאה לאישה?

תפקוד תקין בכל המישורים הבאים:

  • שליטה על הסוגרים (פי הטבעת לצואה וצינור השתן לשתן) – כיווץ והרפייה
  • תמיכה לאיברי האגן
  • תפקוד מיני תקין.
  • יציבות של אזור האגן ועמוד השדרה
  • כיווץ הרחם ופתיחתו בלידה

באיזה ליקויים ברצפת האגן הטיפול הפיזיותרפי יכול לעזור?

  • דליפות שתן – “אובדן שתן לא רצוני”. כשליש מהנשים הבוגרות (מעל גיל 40) יסבלו מבריחת שתן לפחות פעם בשבוע. 10 אחוז מהן יסבלו מדליפה חמורה הפוגעת באיכות חייהן.
  • דליפות צואה ו/או גזים – בריחה לא רצונית של תוכן צואה (רך או קשה) או בריחת גזים. יכול להגרם בעקבות לידות קשות, ניתוחים, עצירות כרונית ולחיצה בעת התרוקנות, פיסטולה, אבצס ועוד’.
  • צניחת איברי האגן – שלפוחית השתן, הרחם והחלחולת
  • דחיפות במתן שתן – קושי בהתאפקות למתן שתן.
  • תכיפות במתן שתן – תדירות גבוהה למתן שתן. מושפעת מסיבות וגורמים שונים כמו דלקות בשלפוחית השתן, אבנים בכליות, תסמונת השלפוחית הרגיזה, נטילת תרופות, סכרת ועוד.
  • עצירות – עלולה לנבוע מליקויים בשרירי רצפת האגן כגון עודף מתח במנוחה וקיצור של קבוצות שרירים בדופן האחורית בין התעלות גורם לצואה להיתקע.
  • כאבים וקושי בקיום יחסי מין
  • כאבים במהלך ההיריון
  • הערכה שגרתית לאחר לידה

מהם השינויים החלים עם השנים על רצפת האגן בנשים?

כל אישה חווה במהלך החיים שינויים ברצפת האגן. החל משינויים בגיל ההתבגרות, דרך הריון ולידה ועד לשינויים האופייניים לגיל המעבר ואחריו. לדוגמא, עומס ממושך על אזור האגן במהלך ההיריון ועד לחתכים, קרעים וצלקות במהלך הלידה. ביכולתנו לעזור ולשפר את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף. חולשה של רצפת האגן יכולה פעמים רבות לגרום לבעיות מגוונות במהלך חיי האישה.

מה כוללת בדיקת פיזיותרפיה של רצפת האגן?

  • תשאול מעמיק להבנת הבעיה הספציפית של ריצפת האגן ומקורה
  • בדיקה חיצונית של מבנה רצפת האגן
  • בדיקה פנימית של תפקוד רצפת האגן ושריריה
  • הסבר על הליקויים והטיפול המתאים לבעיה

מה כולל הטיפול הפיזיותרפי לרצפת האגן?

בהתאם לממצאי הבדיקה הקלינית על ידי פיזיותרפיסטית יותאם הטיפול הפיזיותרפיה. טיפול הפיזיותרפיה לרצפת האגן כולל:

  • הסבר על ידי הפיזיותרפיסטית על הבעיה הרפואית ברצפת האגן
  • הסבר על ידי הפיזיותרפיסטית לגבי ממצאי הבדיקה ותוצאותיה
  • קביעת מטרות ותאום ציפיות ביחד עם האישה המיועדת לטיפול
  • ייעוץ פיזיותרפיה לגבי שינוי הרגלים והתנהגות הקשורים בשתייה ובהתרוקנות
  • הדרכה, תרגול ואימון על ידי פיזיותרפיסטית לזיהוי שרירי רצפת האגן
  • טכניקות פיזיותרפיסטיות לטיפול ידני ו/או שימוש באביזרי עזר
  • טיפול פיזיותרפיה ממוקד לכאבים. בהתאם למצבה של האישה ובתאום משותף עימה
  • הדרכה פיזיותרפיה לתרגול עצמי

הפיזיותרפיסטית צפי בר נס במרכז רפואי חיים מלאים לטיפול בבעיות ברצפת האגן בנשים

גברת צפי בר נס, פזיותרפיסטית המתמחה בטיפול ברצפת אגן וטיפול לימפטי במרכז רפואי חיים מלאים. בוגרת אוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בפיזיותרפיה ותואר שני בבריאות תעסוקתית .מאמינה בטיפול אישי ומקצועי, המשלב בין מומחיות בתחום הפיזיותרפיה, הידע והניסיון שלי, ובין היכולות וההעדפות של המטופל/ת על מנת להגיע ביחד לתוצאה האופטימלית בשבילו/ה.

צפי בר נס BPT M.Occ.H פיזיותרפיה לרצפת האגן

פיזיותרפיה לרצפת האגן לנשים בקריות במרכז הרפואי חיים מלאים

במרכז חיים מלאים נתאים את הטיפול הפיזיותרפי לבעיה הספציפית ברצפת האגן עליה מתלוננות הפונות כרפואה מונעת וכטיפול ונלמד אותן להשתמש בשרירים במועד ובתזמון הנכון, כמו גם בכוח המתאים לשמירה על בריאותו ותפקודו של אזור האגן. במרכז רפואי חיים מלאים צוות פיזיותרפיסטיות מקצועיות בעלי ניסיון רחב בשיקום רצפת האגן. הטיפול הפיזיותרפי, נעשה בתאום עם הרופא המטפל.

צרי עמנו קשר עוד היום לקביעת תור לחוויות טיפול פיזיותרפי אחר המשלב מקצועיות, שירות וזמינות!

נגישות